Tips en oefeningen

Algemene tips en info

Tips rond schoolwerk

  • Ook hier zijn de algemene tips een goede basis om mee aan de slag te gaan!
  • Voorzie een rustige, prikkelarme werkplek voor je kind. Zorg hierbij voor zo min mogelijk dingen die kunnen afleiden (zoals de TV of radio, broers of zussen die in dezelfde ruimte spelen, …).
  • Maak samen duidelijke afspraken, zo weet je kind wat van hem of haar wordt verwacht.
  • Neem voldoende pauze tussendoor.

Vrije tijd

  • Maak samen een antiverveelpot: maak kaartjes met allerlei leuke taakjes, opdrachten, activiteiten, … en stop al deze kaartjes in een grote pot. Neem dagelijks een kaartje uit de pot en doe de opdracht die er op staat. Je kan dit als gezin doen, of je kan dit als apart gezinslid doen.
    Leuke opdrachten vind je oa. hier:

  • Vergroot de zelfredzaamheid van je kind in dagdagelijkse klusjes. Hier vind je verschillende klusjes volgens de leeftijd van jouw kind:
  • Lees een extra boek! De bib in Lokeren heeft tijdens deze thuis-blijf-periode een leuk concept, namelijk de afhaalbib. Je kan eenvoudig enkele titels van boeken doorgeven (telefonisch of via mail) en deze nadien ophalen. Meer info vind je terug op hun website:
  • Schermtijd in de vrije tijd: Schermpjes zijn een makkelijke manier om de kinderen bezig te houden en je hoeft je niet schuldig te voelen als ze er wat meer opzitten dan anders. Het zijn bijzondere tijden en om alles voor elkaar te krijgen en niet gek te worden, is dit soms nodig. Maar er is natuurlijk ook zoiets als te veel schermentijd. Om deze tijd een beetje binnen de perken te houden, maak je best regels omtrent schermtijd tijdens de vrije tijd.

Externe hulplijnen

  • Tele-Onthaal: bel 106 (24u/24u, 7d/7d) of chat via tele-onthaal.be
  • CAW: bel 0800 13 500 of chat via caw.be
  • Awel (voor kinderen en jongeren): bel 102 of surf naar awel.be
  • JAC (voor kinderen en jongeren): chat via caw.be
  • CLBch@t (voor scholieren en studenten): chat via clbchat.be
  • Teleblok (voor scholieren en studenten): chat via teleblok.be
  • ‘Nu praat ik erover’ (voor kinderen en jongeren die te maken krijgen met geweld of misbruik): chat via nupraatikerover.be
  • 1712 (familiaal en ander geweld): bel 1712 of surf naar 1712.be
  • 1813 (zelfmoordlijn): bel 1813 (24u/24u, 7d/7d) of chat en mail via zelfmoord1813.be

Tot slot: Wij zijn er ook in deze tijd voor jullie!

Op weekdagen kan je ons nog steeds telefonisch bereiken via het nummer 09 348 37 73  of via mail op info@waasrevalidatiecentrum.be of rechtstreeks naar een specifieke therapeut. En dit van 8u30 tot 16u15.

Ergotherapie

Fijne motoriek

  • Geef jouw kind de ruimte om ‘creatief bezig te zijn’.
    Spelen met klei, zand, water, scheerschuim, vingerverf, krijt, kwasten, stickers etc.
  • Maak knutselwerkjes met jouw kind: papier vouwen en knippen, scheuren en plakken (gebruik schaar met stompe punt).
  • Laat jouw kind veel kleuren/tekenen met vingerverf, straatkrijt, schoolbord met krijt, viltstiften, (dikke) kleurpotloden, etc.
  • Geef jouw kind de ruimte om ‘inventief bezig te zijn’. Kleine spulletjes in en uit potjes of zakjes doen: bv wattenstaafjes, tandenstokers, rietjes, knopen, vijsjes, centjes in portemonnee
  • Leer jouw kind schroeven indraaien, moeren aanspannen, hameren, spijkers inslaan.
  • Zorg dat je kind geniet van het bezig zijn en stel niet te hoge eisen naar kwaliteit toe.
  • Moedig je kind aan door zijn werkje maar ook zijn werkvlijt of doorzetting te bewonderen.

Neem zeker ook een kijkje op onze Pinterest pagina voor meer inspiratie: Hier alvast een voorbeeldje

Onderstaand enkele puntjes waar je op kan letten wanneer je kind ‘aan het werk’ is.

Scheuren

  • Houd het papier bovenaan vast.
  • Scheur het papier tussen duim en wijsvinger.
  • Houd 1 hand stil en maak met de andere hand een beweging naar voor of naar achter toe. Let op! Maak geen trekkende beweging opzij.

Knippen

  • Plaats duim (schrijfhand) bovenaan op de schaar. Tijdens het knippen blijft duim steeds bovenaan.
  • Plaats wijs- en middenvinger in de onderste opening van de schaar. Het kan ook met middenvinger in opening en wijsvinger als steun vooraan.
  • Houd de elleboog dicht tegen de romp. Wanneer de arm gaat zweven, kan je een balletje klemmen tussen romp en elleboog.
  • Houd met het niet-schrijfhand het papier vast.  Hierbij zit de duim bovenaan het blad en de andere vingers onder het blad.

Rijgen

  • Houd de parel tussen duim en wijsvinger.
  • Gebruik niet-schrijfhand als steunhand bij het vasthouden van draad, stokje, etc.

Prikken

  • Laat de prikker steunen op de middenvinger (schrijfhand) en houd vast met de duim en wijsvinger. (driepuntsgreep)
    Driepuntsgreep
  • Houd met het niet-schrijfhand het papier vast, best met een platte hand.

Schrijfmotoriek

Naast de schrijftaakjes voor school kan je je kind aanmoedigen eens een briefje of kaartje te schrijven voor een familielid, voor de juf of meester, voor…

Help het om de zin te formuleren en schrijf eventueel woorden voor.

Schrijfhouding

  • • Laat het potlood steunen op de middenvinger en houd vast met de duim en wijsvinger. (driepuntsgreep)
    Driepuntsgreep
  • Laat onderarm, pols en hand van de schrijfarm rusten op het blad.
  • Pols wordt iets naar de buitenkant gedraaid.
  • Schouders worden niet opgetrokken. Horizontaal met tafelrand.
  • Houd het blad vast met de platte niet-schrijfhand. Deze schuift het blad tijdens het schrijven omhoog.

Zithouding

  • Plaats voeten plat, naast elkaar. (ev. op een voetsteun)
  • Tussen romp en tafelrand moet een vuist kunnen.
  • Onderste deel van de rug rust tegen de rugleuning.
  • Romp licht voorovergebogen.
  • Onderarmen rusten op tafel.
  • De schouders zijn niet opgetrokken (gespannen houding).
  • Afstand tussen neus en werkvlak: +/- 30cm

Visueel Ruimtelijk

Vooruit/achteruit/Links/rechts

  • Wandeltocht of fietstocht met kaartjes aan elk kruispunt waarop staat of je links, rechts of rechtdoor moet… aan het einde een verrassing!
    Of aan elk kruispunt kop of munt spelen: kop is rechts/munt is links of kop mag jij kiezen en munt mag kind kiezen…
  • In de tuin kind geblinddoekt opdrachten geven: 2 stappen naar voor, 3 naar rechts… zo naar doel leiden; kind mag raden waar hij is beland in de tuin.

Puzzelen

  • Werken volgens volgorde: hoekjes – kanten – midden
  • Vergelijk voldoende met voorbeeld.

Constructiematerialen (vb. Lego)

  • Er zijn hele leuke constructiematerialen voor kinderen op de markt (duplo/lego/clicks/ k’nex/ gewone blokken…). Laat je kind zelf iets maken, plannetjes namaken, voorbeeld van elkaar nabouwen…
  • Geef jouw kind de ruimte om te experimenteren met allerlei materialen (steentjes, takken, touwtjes,hout en spijkers, …
  • Geef jouw kind de ruimte om te ‘construeren’.
  • Bouw je graag met Lego? Dan zijn deze uitdagingen iets voor jou. Elke week verschijnt er een nieuwe uitdaging.

Zelfzorg en huishouden

  • Laat u kind helpen om de was op te hangen. Laat ze ook een wasknijper gebruiken.
  • Laat u kind helpen om handdoeken op te vouwen.
  • Laat u kind helpen om groenten en fruit te snijden.
  • Bak samen koekjes. Een receptje met foto’s kan je vinden op volgende site → Zandkoekjes 6cm
  • Maak samen een milkshake, waterijsjes,…
  • Laat je kind de tafel dekken: hoeveel borden, vorken, messen, glazen of bekers heb je nodig? Mes aan de rechter kant, vork aan de linker kant…
  • Stimuleer het zelfstandig aankleden (knopen, ritsen), tandenpoetsen, haren kammen
  • Laat je kind zijn eigen boterham smeren en drinken in schenken, eten met mes en vork.

Kinesitherapie

Grofmotorische tips voor thuis:

  • Teken met krijtjes een hinkelspel en hinkelen maar!
  • Reis rond de wereld: maak met allerlei obstakels een parcours en probeer de grond niet te raken.
  • Kruip door een tunnel gemaakt van stoelen.
  • Maak bolletjes met je kousen en probeer ze in een wasmand of doos te gooien.
  • Speel zelfgemaakte bowling met lege plastic flessen en een tennisbal.
  • Voer verschillende sprongenreeksen uit vb. spring in de tegels van het terras of de gang. Dit kan je combineren met het opzeggen van de tafels.
  • Boots dieren na: sta zo lang mogelijk op één been als een flamingo, stap als een krab, spring als een konijn of kikker,…
  • Zet je favoriete liedje op en dansen maar. Een lijst met leuke kinderliedjes om op te dansen vind je hier: Youtube – lijst met leuke kinderliedjes
  • Jongleren
  • Touwtje springen
  • Verstoppertje spelen: verstop jezelf of verstop je knuffel en stuur de andere via warm en koud in de goede richting.
  • Twister
  • Stabiliteitsoefeningen: kruiwagentje, handen-knieënstand en probeer elkaar omver te duwen.
  • Maak een kamp met stoelen, lakens, dozen,….
  • Help mee in de tuin werken.
  • Maak een knikkerbaan.
  • Maak een mooie tekening van jezelf of iemand anders. Je kan ook een mooie tekening opsturen naar oma, opa,…
  • Elastieken: een voorbeeldje vind je hier: Youtube – Zo kan je elastieken

Logopedie

Voor onze jongste spruiten

  • Speelelke dag even samen op de grond of aan een klein tafeltje. Probeer op dezelfde ooghoogte als je kind te komen.
  • Volgde interesses van je kind.
  • Luisternaar je kind en probeer af te tasten wat je kind wil zeggen.
  • Bied nietal het speelgoed tegelijkertijd aan, maar zorg beter regelmatig voor afwisseling.
  • Probeer zoveel mogelijk te benoemenen zorg voor voldoende herhaling. (TIP: gebruik niet alleen verkleinwoorden. Bv. ‘vogeltjes, schaapje,…’)
  • Gebruik gerust af en toe eens een meervoudsvorm en benadruk die. Bv. ‘1 bloem, daar nog 2 bloemen!’
  • Beschrijf hoe het eruit ziet. Bv. ‘een snelle auto, een hoge toren,…’
  • Maak eenvoudige,korte zinnetjes met steeds dezelfde opbouw. Bv. ‘De koe eet gras. Het konijn eet een wortel….’
  • Praat trager.
  • Wachten geef je kind de kans om te reageren.
  • Geef je kind korte opdrachtjesom te doen met het spelmateriaal. Bv. ‘Zet de kip naast de boer.’
  • Verwoordzoveel mogelijk wat je doet tijdens dagdagelijkse activiteiten. Bv. ‘Papa gaat eten maken, want het is bijna middag. Mama doet de kleren in de wasmachine, want de kleren zijn vuil.’
  • Probeer tijdens je activiteiten de verschillende deeltaken te verwoorden. Bv. ‘Eerst doen we water in de emmer, daarna een beetje zeep, dan maken we de spons nat,…’
  • Ga ook af en toe eens met je kind in de tuin of naar het park en probeer ook hier zoveel mogelijk taal te gebruiken.
  • Ook tijdens knutsel- of kookactiviteiten kan je veel taal aan bod laten komen.
  • Zingsamen een liedje en maak daar bijpassende gebaren bij.
  • Lees dagelijks voor uit een prentenboek. Dat mag gerust verschillende keren hetzelfde boek zijn. Op die manier worden bepaalde woorden voldoende herhaald en zal je kind ze beter onthouden.
    Hier vind je leuke verhaaltjes die voorgelezen worden.
  • Je kan met je kind het verhaal uit het boek ook eens naspelen met speelgoed.
  • Maak eventueel zelf een boekje met het kind in de hoofdrol. Maak foto’s van je kind en niet deze samen tot een boekje. Je kan nu samen met je kind vertellen over iets wat het zelf beleefd heeft.

Voor kleuters van de derde kleuterklas

  • Stimuleer taal tijdens spel, dagdagelijkse activiteiten,… (zie tips hierboven)
  • Laat je kind woordjes klappenvan dingen die ze zien in hun omgeving. Bv. waterkan: WA-TER-KAN = 3 klapjes
  • Zoek samen rijmwoordenin dagdagelijkse situaties.
  • Ga samen met je kind op zoek naar voorwerpen met een bepaalde beginklank. Bv. ‘Zoek woorden die beginnen met de klank L’ (Let erop dat je de letters niet alfabetisch uitspreekt. Hier hoor je hoe je de klanken wel moet uitspreken voor je kind.

Voor kinderen van de lagere school

  • Hou zoveel mogelijk structuuraan in de momenten voor schoolwerk. (zie algemene tips)
  • Als jullie je kind naast het schoolwerk nog verder willen stimuleren, zijn er hier nog enkele leuke sites waar ze taal spelend kunnen oefenen:
  • Indien jullie toch met bepaalde leerstof voor taal problemen ondervinden of jullie wensen dat jullie kind de therapie online hervat, neem dan gerust contact met ons op. Wij bekijken dan samen met u wat mogelijk is.
    Ja kan ons bereiken via mail op info@waasrevalidatiecentrum.be of via telefoon op het nummer 09/348.37.73

Psychotherapie

Tips en ideeën

Omgaan met boosheid

Boosheid is een normale emotie, die iedereen wel eens ervaart. Het kan zijn dat je kind in deze (corona)tijden sneller boos wordt. Enkele tips om hiermee om te gaan:

  • Het kind mag zich boos voelen, maar de boosheid mag geen extreme vormen aannemen. Zoek samen met je kind naar een aanvaardbare manier om boosheid te uiten.
    • Dus niet: gillen, slaan, schoppen, materiaal vernielen,…
    • Maar wel: even naar buiten gaan, op een kussen slaan, naar de eigen kamer gaan, muziek, tekenen,…
    • Voor jongere kinderen kan het helpen om gedrag dat (niet) aanvaardbaar is te visualiseren met picto’s.
  • Als ouder:
    • “Pick your battles.” Probeer enkel een punt te maken van belangrijke zaken.
    • Blijf positieve zaken benoemen, zet je roze bril op.
    • Verlies je de controle? Probeer tot 10 te tellen en haal diep adem. Ga de kamer uit en neem letterlijk en figuurlijk even afstand.
    • Was er een conflict, bespreek dan wat er gebeurde en wat je voelde. Zorg voor een herstelbeweging (vb. sorry zeggen, een knuffel,…).

Contactgegevens

Naast de informatie en activiteiten die je kan vinden op deze interessante links, staan ook onze psychologen en maatschappelijk werker steeds voor je klaar!

Rekentherapie

Voor kleuters

  • Zoek en benoem cijfers thuis, in boekjes, krantjes, reclamefolders,…
  • Samen met het kind voorwerpen of speelgoed tellen bijv. knuffels tellen.
  • Dek samen de tafel en laat jouw kind tellen hoeveel borden er zijn en hoeveel messen en vorken nodig zijn.
  • Speel een eenvoudig gezelschapsspel met een dobbelsteen.
  • Gooi met de dobbelsteen en klap evenveel met je handen.
  • Zing samen met jouw kind telliedjes zoals 1,2,3,4 hoedje van papier, 10 kleine visjes, …
  • Vullen van glazen en ze op volgorde zetten van vol naar leeg en omgekeerd.
  • Bouwen van torens van klein naar groot en omgekeerd.
  • Maken van rijtjes met auto’s of poppetjes en oefen eerste, tweede, derde, …

Educatieve apps:

  • Rekenen met geld
  • Rekenkoning Junior